قانون در ایران
قانون در ایران
تو این تاپیک در مورد قانون هایی که توی ایران تصویب شده بحث کنیم و هرکی نظر خودشو بنویسه
آخرین ويرايش توسط 1 on TNZ, ويرايش شده در 0.
°°°°°°°°°|/
°°°°°°°°°|_/
°°°°°°°°°|__/°
°°°°°°°°°|___/°
°°° ____|___________
~~~\_SOMAYEH___//~~~
´¨¯¨`*•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.
°°°°°°°°°|_/
°°°°°°°°°|__/°
°°°°°°°°°|___/°
°°° ____|___________
~~~\_SOMAYEH___//~~~
´¨¯¨`*•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.
Re: قانون در ایران
مردها هم مخالف چندهمسری اند
ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده، ازدواج مجدد مردها را به شرط تمکن مالی و بدون اجازه همسر اول، مجاز می داند؛ ماده یی جنجال برانگیز که مخالفت بسیاری از صاحب نظران، فعالان حقوق زنان، برخی نمایندگان مجلس و حتی فقها را برانگیخته است.
این گزارش حاوی نظرسنجی است از دو گروه ۱۵ نفری از مردانی که در گروه اول درآمد ماهانه آنها یک تا ۱۵ میلیون تومان است و گروه دوم ماهانه بین ۲۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان درآمد دارند. شرکت کنندگان در این نظرسنجی که به صورت اتفاقی و از دو منطقه مختلف تهران انتخاب شده اند به این سوالات پاسخ دادند؛ در مورد لایحه حمایت از خانواده چه می دانید؟ آیا ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول، خیانت محسوب می شود؟ آیا دغدغه همسر دوم را دارید؟ به نظر شما آیا تصویب ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده می تواند حافظ بنیان خانواده باشد؟
- ۴۹ ساله، دیپلم، با شغل آزاد و درآمد ماهانه ۵/۱ میلیون تومان. وی می گوید؛«به نظر من تصویب این لایحه نمی تواند حافظ بنیان خانواده باشد چون به نظر من بحث چندهمسری و حتی مهریه به درد جامعه کنونی نمی خورد.» وی تاکید کرد؛«شاید زمانی این قوانین پاسخگوی نیازها بوده اما در عصر کنونی نه اخلاقی است و نه انسانی. عقد ازدواج باید بین دو نفر باشد، نه بیشتر و اگر مردی بدون اجازه همسرش، دوباره ازدواج کند به همسرش خیانت کرده است.»
- ماهی یک میلیون و هفتصد هزار تومان درآمد دارد، ۲۹ ساله و کارشناس زمین شناسی است. دغدغه همسر دوم ندارد؛«این موضوع نمی تواند با فرهنگ کنونی ما سازگاری داشته باشد. بنابراین نه تنها توازن و تعادل خانوادگی را برهم می زند بلکه منجر به رواج هوسرانی و فروپاشی خانواده می شود.»
جلوی دکه روزنامه فروشی ایستاده است، حدود ۳۰ سال دارد، فوق لیسانس فلسفه است و خود را نویسنده معرفی می کند. در مورد تصویب ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده می گوید؛«برداشتن شرط اجازه از همسر اول و قانونی کردن چندهمسری بدون در نظر گرفتن سطح فرهنگی که غالب مردم ما، از آن برخوردارند، تنها به باز شدن فضا جهت ارضای تنوع طلبی مردانه می انجامد و حفظ تنوع طلبی نیز بنیان خانواده را به لرزه درمی آورد.» او ادامه می دهد؛«قانون همیشه در رابطه با هر موضوعی باید دو جنبه را در نظر بگیرد؛ یکی جنبه صوری و فرمال قانون که به روابط مدنی بین انسان ها شکل می دهد و دیگری در نظر گرفتن بعد اخلاقی برای قوانین است. در این لایحه این جنبه ها لحاظ نشده است و مسلماً نمی تواند حافظ بنیان خانواده باشد.»
- زنگ در را می زنم، صاحب جواهرفروشی در را باز می کند. نزدیک ظهر است و مشتری ندارد، ۳۸ ساله است، دیپلمه با درآمد ماهانه ۳ میلیون تومان. تصویب لایحه را یک نوع تبعیض قانونی می داند؛«ازدواج مجدد آن هم با چنین قانونی یعنی ازدواج بدون اجازه و اطلاع همسر اول، خیانت محسوب می شود.»
- ۵۷ ساله است، لیسانس مدیریت و دارای حقوق ۵/۱ میلیون تومانی، ۲۵ سال است که با همسرش زندگی می کند و او را دوست خود می داند؛«ازدواج دوم خیانت در حق رفیق زندگی ام است.» با تصویب ماده ۲۳ مخالف است؛«اعتماد و صداقت دوطرفه را که لازمه زندگی مشترک است خدشه دار می کند و تنها همین زندگی صمیمانه و صادقانه است که می تواند حافظ بنیان خانواده باشد نه تمکن مالی.»
- نظامی بازنشسته است، ۵۴ ساله، لیسانس اقتصاد. می گوید؛«چنین چیزی، امروزه و در عمل امکان پذیر نیست و یک نوع زیر پا گذاشتن حقوق شریک زندگی محسوب می شود. به نظر من از آنجایی که در طول تاریخ بیشتر قانونگذاران از جامعه مردان بوده اند بیشتر به آن قسمت از احکام که به نفع مردان است، پرداخته اند و بخش های دیگر را که متعادل کننده این قسمت ها است به فراموشی سپرده اند و این نوعی حق کشی است.»
- از ماشین مدل بالایش پیاده می شود. با ظاهری آراسته، تاجر است و ماهی ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان درآمد دارد، سندی در دست دارد که می خواهد به نام همسرش فخرالسادات بزند. این مرد ۵۸ ساله اعتقادی به چندهمسری و ازدواج مجدد ندارد؛«اگر الان که وضع مالی خوبی دارم، ازدواج دوم داشته باشم، در حق همسرم که با سختی ها و نداری هایم، ساخته کم لطفی کرده ام.» در یکی از مناطق پایین شهر تهران هستم.
- برای رهایی از گرما وارد یک گلفروشی می شوم، پیرمرد گلفروش ۷۰ سال دارد، تا دوم ابتدایی درس خوانده و درآمدش ماهانه ۳۰۰ هزار تومان است.
او می گوید؛«ما مردها همدیگر را بیشتر می شناسیم، کدام مردی است که پولدار باشد با زنی بی سرپرست یا از کارافتاده و سن بالا ازدواج کند، می رود سراغ زنی جوان تر و زیباتر از همسر خودش، به نظر من آنها که دنبال چنین انتخابی نیستند، خیلی عده کمی اند.» وی تاکید می کند؛«این دور از انصاف است که پس از تحمل سختی ها و نداری هایی که همسرم در زندگی با من تحمل کرده است اگر من پولدار شدم بروم با زن دیگری ازدواج کنم آن هم بدون اجازه او.»
- سوار تاکسی می شوم. راننده تاکسی شغل ثابتش مسافرکشی است و حدوداً ماهی ۳۰۰ هزار تومان درآمد دارد. با تصویب چندهمسری مخالف است؛«پولدارها شاید دغدغه چندزنی و رابطه با زن های مختلف را داشته باشند، اما دغدغه چندهمسری، بعید می دانم، چون اگر هدف تشکیل خانواده است که با یک زن هم می شود وگرنه، هدف تنوع روابط جنسی است، پس ازدواج مجدد فقط دست و پا گیر است، مردهای هوسباز زیر بار اولی اش هم نمی روند، چه برسد به دومی...» وی بر این باور است؛«ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول، جز اینکه دروغ و پنهانکاری را به خانواده بیاورد، چیزی در پی ندارد.»
- وارد یک مغازه لوازم یدکی می شوم، مغازه دار، بازنشسته است، ۵۳ ساله با حقوق ماهانه ۵۰۰ هزار تومان، لیسانس الهیات دارد؛«به نظر من یک مرد اصیل، دغدغه چندهمسری ندارد. ازدواج یعنی محدود کردن رابطه جنسی، این محدودیت را نباید فراموش کنیم. با ازدواج مجدد تنها به معنویت ازدواج ضربه می زنیم. من اگر میلیاردر هم شوم، چنین کاری نمی کنم.»
- دبیر تاریخ بوده، الان بازنشسته است ولی شغل آزاد هم دارد. با درآمدی حدود ۷۰۰ هزار تومان در ماه. با تصویب ماده ۲۳ مخالف است و می گوید؛«برای کسانی که پایبند زندگی مشترک هستند، یک ازدواج کافی است، به نظر من درمان فساد و فحشا در جامعه باید با بررسی مسائل فرهنگی جوامع پدرسالار و به خصوص جهان سومی و جوامعی که نان آور خانواده مرد است و مسائل اقتصادی چون فقر و... صورت گیرد، نه با تصویب چندهمسری.»
وی می افزاید؛«ما بهتر است به فکر راه گشایی برای ازدواج جوانان، اشتغال آنها و به خصوص زنان و حمایت هر چه بیشتر دولت از آنها باشیم تا مجبور نشویم جور سرپرستی آنها را به دوش عیاشان پولدار بیندازیم.»
از میان این جامعه آماری ۳۰ نفره، فقط دو نفر از لایحه مطلع بودند، هیچ کدام با وجود تمکن مالی، دغدغه همسر دوم نداشتند و ازدواج بدون اجازه همسر اول را خیانت دانسته، معتقد بودند که تصویب این ماده نمی تواند حافظ بنیان خانواده باشد و فقط سه مورد از مردهای شمال شهر، به لزوم وجود روابطی غیر از عقد و ازدواج قائل بودند؛ چهار نفر از جنوب شهر نیز ازدواج مجدد را در صورت داشتن تمکن مالی و رضایت قلبی و واقعی همسر اول مجاز می دانستند.
● لایحه حمایت از خانواده، گور خانواده های متمول
امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در تحلیل نتایج آمار به دست آمده، می گوید؛«نتیجه یی که شما از این تحقیق به دست آوردید اینقدر در فرهنگ جامعه ما وضوح و روشنی دارد که نیاز به آمارگیری را رفع می کند.»
وی معتقد است؛«تصویب لایحه حمایت از خانواده به ویژه ماده ۲۳ آن سبب وارد آمدن لطمه ها و آسیب های جبران ناپذیری به بنیان خانواده، روان جامعه، نظام اجتماعی و فرهنگ کشور می شود. تحقیقات و بررسی های گذشته نیز نشان داده است کسانی که در زندان هستند، بزهکاران، قاتلان و جنایتکاران روانی، دختران فراری، فاحشه ها و کسانی که به اعتیاد روی آورده اند، فرزندان خانواده های ناآرام، فروپاشیده و از هم گسیخته اند که از آنها با عنوان فرزندان طلاق، خانواده های چندهمسری یا بدسرپرست یاد می شود.» او تاکید می کند؛«خانواده کوچک ترین سلول جامعه است، اگر خانواده به لحاظ روانی آرامش داشته و سالم باشد، جامعه نیز از جهات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، جامعه یی سالم، مترقی و رو به رشد خواهد بود.
ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده، در همان قدم اول ناعادلانه بودن خود را نمایان ساخته است. شوهری که بدون رضایت قلبی و اجازه همسرش با زنی دیگر ازدواج کرده چگونه می تواند، بقیه راه را عادلانه رفتار کند، آن هم راهی که ناعادلانه شروع شده است.» وی در ادامه می افزاید؛ «در خانواده هایی که به علت تعدد زنان و فرزندان، افراد نمی توانند از محبت، عاطفه و امکانات برابر بهره مند شوند، تنها شاهد تنش و ناآرامی، بروز حس حسادت و شکل گیری عقده های روانی که سرمنشاء بسیاری از انحرافات رفتاری خواهد شد، هستیم که به نوبه خود، فروپاشی بنیان خانواده را به دنبال دارد.»
او همچنین خاطرنشان می کند؛ «همان طور که مارکس تاریخ را گور اشرافیت می دانست، به نظر من نیز، با تصویب این لایحه اشرافی، که اشرافیت و تمکن مالی را شرط چندهمسری قرار داده است، اشرافی که به این بوالهوسی قانونی روی آورند، با دست های خودشان گور خود و خانواده هایشان را کنده اند، به گونه یی که نظام اجتماعی را نیز به آشوب خواهند کشید. البته من فکر می کنم جامعه ما، زنان و مردان ما اینقدر بافرهنگ، عاقل و آینده نگر هستند که این گونه خود و خانواده هایشان را به ورطه نابودی نیندازند و فقط امیدوارم قانون عقب تر از آنها نیندیشد.»
دکتر نیره توکلی جامعه شناس و استاد دانشگاه که در زمینه حقوق زنان نیز فعالیت می کند در تحلیل این نتایج می گوید؛ «قوانینی که تاکنون در جامعه ما به اجرا درآمده، به گونه یی است که تخصیص حقوق به طرفین جانبدارانه و به سود مردها است و این نابرابری حقوقی، سبب شکل گیری دو طبقه فرادست و فرودست می شود که در مواقع بحران، به ویژه بحران های اقتصادی، اجتماعی، تاثیرات نابهنجار زیادی بر جامعه و به خصوص نهاد خانواده می گذارد، بنابراین این تفکر که با محدود کردن یکی از طرفین بخواهیم بنیان خانواده را حفظ کنیم، همیشه نتیجه یی معکوس خواهد داشت، زیرا هر قانونی که باعث شود یکی از اعضای خانواده، فرقی نمی کند زن، مرد یا حتی بچه، در وضعیت فروتری قرار گیرد، امکان تزلزل و فروپاشی خانواده را بالا برده و بیشتر می کند.»
وی در ادامه گفت؛ «از آنجایی که طبق نص صریح قانون، سرپرست و رئیس خانواده باید دارای قدرت و اختیارات تام باشد و این سرپرست نیز مرد به شمار می آید، در شرایطی که خانواده در زمره خانواده های بدسرپرست قرار گیرد اگر زن به لحاظ مالی و اقتصادی استقلالی نداشته و به مرد وابسته باشد خانواده به ورطه نابودی، فساد، فحشا و فروپاشی خواهد افتاد.»
توکلی معتقد است؛ «حفظ بنیان خانواده جز در سایه تواناسازی افراد خانواده، کم کردن وابستگی طرفین به یکدیگر، حمایت و برابری حقوقی میسر نخواهد شد و اما در مورد شرط تمکن مالی، چون ظاهراً صرف ادعای تمکن مالی، آن هم بدون حضور همسر اول در دادگاه، کافی است و تحقیق خاصی نیز در صحت این ادعا صورت نمی گیرد، این شرط نه تنها قابل اثبات نیست بلکه برای اجرای عدالت نیز نمی تواند تضمین کننده مناسبی باشد. در رابطه با نتایج این تحقیق، می توان گفت آنچه تاکنون به لحاظ عملی تعیین کننده رفتارهای اجتماعی افراد بوده، فرهنگ عرفی جامعه است.
سال ها است در ایران طبقه متوسط شهری، مساله چندهمسری را پشت سر گذاشته و این خیلی برای مردها غیرقابل قبول است که بتوانند ازدواج مجدد کنند، آن هم بدون اجازه همسر اول شان. آنها به لحاظ نوع تفکر و نوع زندگی، دغدغه چندهمسری را پشت سر گذاشته اند، خیلی از آنها ممکن است استدلال های نهفته در پس این قضیه را توهین تلقی کنند. مثلاً اینکه فرهنگ مردهای ما چنین چیزی را نمی پذیرد و همان طور که می دانیم، یکی از وظایف قانون، تعالی بخشیدن به فرهنگ جامعه است. اما با تصویب ماده ۲۳ نه تنها این مهم برآورده نمی شود بلکه عقبگردی فرهنگی را نیز برای جامعه ما به ارمغان خواهد آورد.»
ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده، ازدواج مجدد مردها را به شرط تمکن مالی و بدون اجازه همسر اول، مجاز می داند؛ ماده یی جنجال برانگیز که مخالفت بسیاری از صاحب نظران، فعالان حقوق زنان، برخی نمایندگان مجلس و حتی فقها را برانگیخته است.
این گزارش حاوی نظرسنجی است از دو گروه ۱۵ نفری از مردانی که در گروه اول درآمد ماهانه آنها یک تا ۱۵ میلیون تومان است و گروه دوم ماهانه بین ۲۵۰ تا ۷۰۰ هزار تومان درآمد دارند. شرکت کنندگان در این نظرسنجی که به صورت اتفاقی و از دو منطقه مختلف تهران انتخاب شده اند به این سوالات پاسخ دادند؛ در مورد لایحه حمایت از خانواده چه می دانید؟ آیا ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول، خیانت محسوب می شود؟ آیا دغدغه همسر دوم را دارید؟ به نظر شما آیا تصویب ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده می تواند حافظ بنیان خانواده باشد؟
- ۴۹ ساله، دیپلم، با شغل آزاد و درآمد ماهانه ۵/۱ میلیون تومان. وی می گوید؛«به نظر من تصویب این لایحه نمی تواند حافظ بنیان خانواده باشد چون به نظر من بحث چندهمسری و حتی مهریه به درد جامعه کنونی نمی خورد.» وی تاکید کرد؛«شاید زمانی این قوانین پاسخگوی نیازها بوده اما در عصر کنونی نه اخلاقی است و نه انسانی. عقد ازدواج باید بین دو نفر باشد، نه بیشتر و اگر مردی بدون اجازه همسرش، دوباره ازدواج کند به همسرش خیانت کرده است.»
- ماهی یک میلیون و هفتصد هزار تومان درآمد دارد، ۲۹ ساله و کارشناس زمین شناسی است. دغدغه همسر دوم ندارد؛«این موضوع نمی تواند با فرهنگ کنونی ما سازگاری داشته باشد. بنابراین نه تنها توازن و تعادل خانوادگی را برهم می زند بلکه منجر به رواج هوسرانی و فروپاشی خانواده می شود.»
جلوی دکه روزنامه فروشی ایستاده است، حدود ۳۰ سال دارد، فوق لیسانس فلسفه است و خود را نویسنده معرفی می کند. در مورد تصویب ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده می گوید؛«برداشتن شرط اجازه از همسر اول و قانونی کردن چندهمسری بدون در نظر گرفتن سطح فرهنگی که غالب مردم ما، از آن برخوردارند، تنها به باز شدن فضا جهت ارضای تنوع طلبی مردانه می انجامد و حفظ تنوع طلبی نیز بنیان خانواده را به لرزه درمی آورد.» او ادامه می دهد؛«قانون همیشه در رابطه با هر موضوعی باید دو جنبه را در نظر بگیرد؛ یکی جنبه صوری و فرمال قانون که به روابط مدنی بین انسان ها شکل می دهد و دیگری در نظر گرفتن بعد اخلاقی برای قوانین است. در این لایحه این جنبه ها لحاظ نشده است و مسلماً نمی تواند حافظ بنیان خانواده باشد.»
- زنگ در را می زنم، صاحب جواهرفروشی در را باز می کند. نزدیک ظهر است و مشتری ندارد، ۳۸ ساله است، دیپلمه با درآمد ماهانه ۳ میلیون تومان. تصویب لایحه را یک نوع تبعیض قانونی می داند؛«ازدواج مجدد آن هم با چنین قانونی یعنی ازدواج بدون اجازه و اطلاع همسر اول، خیانت محسوب می شود.»
- ۵۷ ساله است، لیسانس مدیریت و دارای حقوق ۵/۱ میلیون تومانی، ۲۵ سال است که با همسرش زندگی می کند و او را دوست خود می داند؛«ازدواج دوم خیانت در حق رفیق زندگی ام است.» با تصویب ماده ۲۳ مخالف است؛«اعتماد و صداقت دوطرفه را که لازمه زندگی مشترک است خدشه دار می کند و تنها همین زندگی صمیمانه و صادقانه است که می تواند حافظ بنیان خانواده باشد نه تمکن مالی.»
- نظامی بازنشسته است، ۵۴ ساله، لیسانس اقتصاد. می گوید؛«چنین چیزی، امروزه و در عمل امکان پذیر نیست و یک نوع زیر پا گذاشتن حقوق شریک زندگی محسوب می شود. به نظر من از آنجایی که در طول تاریخ بیشتر قانونگذاران از جامعه مردان بوده اند بیشتر به آن قسمت از احکام که به نفع مردان است، پرداخته اند و بخش های دیگر را که متعادل کننده این قسمت ها است به فراموشی سپرده اند و این نوعی حق کشی است.»
- از ماشین مدل بالایش پیاده می شود. با ظاهری آراسته، تاجر است و ماهی ۱۰ الی ۱۵ میلیون تومان درآمد دارد، سندی در دست دارد که می خواهد به نام همسرش فخرالسادات بزند. این مرد ۵۸ ساله اعتقادی به چندهمسری و ازدواج مجدد ندارد؛«اگر الان که وضع مالی خوبی دارم، ازدواج دوم داشته باشم، در حق همسرم که با سختی ها و نداری هایم، ساخته کم لطفی کرده ام.» در یکی از مناطق پایین شهر تهران هستم.
- برای رهایی از گرما وارد یک گلفروشی می شوم، پیرمرد گلفروش ۷۰ سال دارد، تا دوم ابتدایی درس خوانده و درآمدش ماهانه ۳۰۰ هزار تومان است.
او می گوید؛«ما مردها همدیگر را بیشتر می شناسیم، کدام مردی است که پولدار باشد با زنی بی سرپرست یا از کارافتاده و سن بالا ازدواج کند، می رود سراغ زنی جوان تر و زیباتر از همسر خودش، به نظر من آنها که دنبال چنین انتخابی نیستند، خیلی عده کمی اند.» وی تاکید می کند؛«این دور از انصاف است که پس از تحمل سختی ها و نداری هایی که همسرم در زندگی با من تحمل کرده است اگر من پولدار شدم بروم با زن دیگری ازدواج کنم آن هم بدون اجازه او.»
- سوار تاکسی می شوم. راننده تاکسی شغل ثابتش مسافرکشی است و حدوداً ماهی ۳۰۰ هزار تومان درآمد دارد. با تصویب چندهمسری مخالف است؛«پولدارها شاید دغدغه چندزنی و رابطه با زن های مختلف را داشته باشند، اما دغدغه چندهمسری، بعید می دانم، چون اگر هدف تشکیل خانواده است که با یک زن هم می شود وگرنه، هدف تنوع روابط جنسی است، پس ازدواج مجدد فقط دست و پا گیر است، مردهای هوسباز زیر بار اولی اش هم نمی روند، چه برسد به دومی...» وی بر این باور است؛«ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول، جز اینکه دروغ و پنهانکاری را به خانواده بیاورد، چیزی در پی ندارد.»
- وارد یک مغازه لوازم یدکی می شوم، مغازه دار، بازنشسته است، ۵۳ ساله با حقوق ماهانه ۵۰۰ هزار تومان، لیسانس الهیات دارد؛«به نظر من یک مرد اصیل، دغدغه چندهمسری ندارد. ازدواج یعنی محدود کردن رابطه جنسی، این محدودیت را نباید فراموش کنیم. با ازدواج مجدد تنها به معنویت ازدواج ضربه می زنیم. من اگر میلیاردر هم شوم، چنین کاری نمی کنم.»
- دبیر تاریخ بوده، الان بازنشسته است ولی شغل آزاد هم دارد. با درآمدی حدود ۷۰۰ هزار تومان در ماه. با تصویب ماده ۲۳ مخالف است و می گوید؛«برای کسانی که پایبند زندگی مشترک هستند، یک ازدواج کافی است، به نظر من درمان فساد و فحشا در جامعه باید با بررسی مسائل فرهنگی جوامع پدرسالار و به خصوص جهان سومی و جوامعی که نان آور خانواده مرد است و مسائل اقتصادی چون فقر و... صورت گیرد، نه با تصویب چندهمسری.»
وی می افزاید؛«ما بهتر است به فکر راه گشایی برای ازدواج جوانان، اشتغال آنها و به خصوص زنان و حمایت هر چه بیشتر دولت از آنها باشیم تا مجبور نشویم جور سرپرستی آنها را به دوش عیاشان پولدار بیندازیم.»
از میان این جامعه آماری ۳۰ نفره، فقط دو نفر از لایحه مطلع بودند، هیچ کدام با وجود تمکن مالی، دغدغه همسر دوم نداشتند و ازدواج بدون اجازه همسر اول را خیانت دانسته، معتقد بودند که تصویب این ماده نمی تواند حافظ بنیان خانواده باشد و فقط سه مورد از مردهای شمال شهر، به لزوم وجود روابطی غیر از عقد و ازدواج قائل بودند؛ چهار نفر از جنوب شهر نیز ازدواج مجدد را در صورت داشتن تمکن مالی و رضایت قلبی و واقعی همسر اول مجاز می دانستند.
● لایحه حمایت از خانواده، گور خانواده های متمول
امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در تحلیل نتایج آمار به دست آمده، می گوید؛«نتیجه یی که شما از این تحقیق به دست آوردید اینقدر در فرهنگ جامعه ما وضوح و روشنی دارد که نیاز به آمارگیری را رفع می کند.»
وی معتقد است؛«تصویب لایحه حمایت از خانواده به ویژه ماده ۲۳ آن سبب وارد آمدن لطمه ها و آسیب های جبران ناپذیری به بنیان خانواده، روان جامعه، نظام اجتماعی و فرهنگ کشور می شود. تحقیقات و بررسی های گذشته نیز نشان داده است کسانی که در زندان هستند، بزهکاران، قاتلان و جنایتکاران روانی، دختران فراری، فاحشه ها و کسانی که به اعتیاد روی آورده اند، فرزندان خانواده های ناآرام، فروپاشیده و از هم گسیخته اند که از آنها با عنوان فرزندان طلاق، خانواده های چندهمسری یا بدسرپرست یاد می شود.» او تاکید می کند؛«خانواده کوچک ترین سلول جامعه است، اگر خانواده به لحاظ روانی آرامش داشته و سالم باشد، جامعه نیز از جهات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، جامعه یی سالم، مترقی و رو به رشد خواهد بود.
ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده، در همان قدم اول ناعادلانه بودن خود را نمایان ساخته است. شوهری که بدون رضایت قلبی و اجازه همسرش با زنی دیگر ازدواج کرده چگونه می تواند، بقیه راه را عادلانه رفتار کند، آن هم راهی که ناعادلانه شروع شده است.» وی در ادامه می افزاید؛ «در خانواده هایی که به علت تعدد زنان و فرزندان، افراد نمی توانند از محبت، عاطفه و امکانات برابر بهره مند شوند، تنها شاهد تنش و ناآرامی، بروز حس حسادت و شکل گیری عقده های روانی که سرمنشاء بسیاری از انحرافات رفتاری خواهد شد، هستیم که به نوبه خود، فروپاشی بنیان خانواده را به دنبال دارد.»
او همچنین خاطرنشان می کند؛ «همان طور که مارکس تاریخ را گور اشرافیت می دانست، به نظر من نیز، با تصویب این لایحه اشرافی، که اشرافیت و تمکن مالی را شرط چندهمسری قرار داده است، اشرافی که به این بوالهوسی قانونی روی آورند، با دست های خودشان گور خود و خانواده هایشان را کنده اند، به گونه یی که نظام اجتماعی را نیز به آشوب خواهند کشید. البته من فکر می کنم جامعه ما، زنان و مردان ما اینقدر بافرهنگ، عاقل و آینده نگر هستند که این گونه خود و خانواده هایشان را به ورطه نابودی نیندازند و فقط امیدوارم قانون عقب تر از آنها نیندیشد.»
دکتر نیره توکلی جامعه شناس و استاد دانشگاه که در زمینه حقوق زنان نیز فعالیت می کند در تحلیل این نتایج می گوید؛ «قوانینی که تاکنون در جامعه ما به اجرا درآمده، به گونه یی است که تخصیص حقوق به طرفین جانبدارانه و به سود مردها است و این نابرابری حقوقی، سبب شکل گیری دو طبقه فرادست و فرودست می شود که در مواقع بحران، به ویژه بحران های اقتصادی، اجتماعی، تاثیرات نابهنجار زیادی بر جامعه و به خصوص نهاد خانواده می گذارد، بنابراین این تفکر که با محدود کردن یکی از طرفین بخواهیم بنیان خانواده را حفظ کنیم، همیشه نتیجه یی معکوس خواهد داشت، زیرا هر قانونی که باعث شود یکی از اعضای خانواده، فرقی نمی کند زن، مرد یا حتی بچه، در وضعیت فروتری قرار گیرد، امکان تزلزل و فروپاشی خانواده را بالا برده و بیشتر می کند.»
وی در ادامه گفت؛ «از آنجایی که طبق نص صریح قانون، سرپرست و رئیس خانواده باید دارای قدرت و اختیارات تام باشد و این سرپرست نیز مرد به شمار می آید، در شرایطی که خانواده در زمره خانواده های بدسرپرست قرار گیرد اگر زن به لحاظ مالی و اقتصادی استقلالی نداشته و به مرد وابسته باشد خانواده به ورطه نابودی، فساد، فحشا و فروپاشی خواهد افتاد.»
توکلی معتقد است؛ «حفظ بنیان خانواده جز در سایه تواناسازی افراد خانواده، کم کردن وابستگی طرفین به یکدیگر، حمایت و برابری حقوقی میسر نخواهد شد و اما در مورد شرط تمکن مالی، چون ظاهراً صرف ادعای تمکن مالی، آن هم بدون حضور همسر اول در دادگاه، کافی است و تحقیق خاصی نیز در صحت این ادعا صورت نمی گیرد، این شرط نه تنها قابل اثبات نیست بلکه برای اجرای عدالت نیز نمی تواند تضمین کننده مناسبی باشد. در رابطه با نتایج این تحقیق، می توان گفت آنچه تاکنون به لحاظ عملی تعیین کننده رفتارهای اجتماعی افراد بوده، فرهنگ عرفی جامعه است.
سال ها است در ایران طبقه متوسط شهری، مساله چندهمسری را پشت سر گذاشته و این خیلی برای مردها غیرقابل قبول است که بتوانند ازدواج مجدد کنند، آن هم بدون اجازه همسر اول شان. آنها به لحاظ نوع تفکر و نوع زندگی، دغدغه چندهمسری را پشت سر گذاشته اند، خیلی از آنها ممکن است استدلال های نهفته در پس این قضیه را توهین تلقی کنند. مثلاً اینکه فرهنگ مردهای ما چنین چیزی را نمی پذیرد و همان طور که می دانیم، یکی از وظایف قانون، تعالی بخشیدن به فرهنگ جامعه است. اما با تصویب ماده ۲۳ نه تنها این مهم برآورده نمی شود بلکه عقبگردی فرهنگی را نیز برای جامعه ما به ارمغان خواهد آورد.»
°°°°°°°°°|/
°°°°°°°°°|_/
°°°°°°°°°|__/°
°°°°°°°°°|___/°
°°° ____|___________
~~~\_SOMAYEH___//~~~
´¨¯¨`*•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.
°°°°°°°°°|_/
°°°°°°°°°|__/°
°°°°°°°°°|___/°
°°° ____|___________
~~~\_SOMAYEH___//~~~
´¨¯¨`*•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.
Re:
بابا چه قهنونی چه کشکی
این مملکته ما داریم
اینو بخونین بد نیست:
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد: موسیقی فقط برای حیوانات و دیوانهها خوب است در اسلام چیزی به نام موسیقی وجود ندارد.
خاک بر سر مملکت که بايد اينو بگن
این مملکته ما داریم
اینو بخونین بد نیست:
نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد: موسیقی فقط برای حیوانات و دیوانهها خوب است در اسلام چیزی به نام موسیقی وجود ندارد.
خاک بر سر مملکت که بايد اينو بگن
دست هایی که کمک میکنند مقدس تر از لبهایی هستند که دعا می خوانند(کوروش کبیر)
Re:
گفتم نظر خودتونو بگید نه که مسخره کنید
بعدشم، تا یه پستی به نتیجه نرسه نباید پست دیگه ای از قانون دیگه بزارید
بعدشم، تا یه پستی به نتیجه نرسه نباید پست دیگه ای از قانون دیگه بزارید
°°°°°°°°°|/
°°°°°°°°°|_/
°°°°°°°°°|__/°
°°°°°°°°°|___/°
°°° ____|___________
~~~\_SOMAYEH___//~~~
´¨¯¨`*•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.
°°°°°°°°°|_/
°°°°°°°°°|__/°
°°°°°°°°°|___/°
°°° ____|___________
~~~\_SOMAYEH___//~~~
´¨¯¨`*•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.
Re:
مردها هم مخالف چندهمسری اند...................به این خاطر که مردهای امروزی خرج خودشون هم در بیارن شاهکار کردن واینکه می دونند پس از مطلع شدن زن اول از زن دوم کارشان تمام است
دریا باش که اگر کسی سنگی به سویت پرتاب کرد سنگ غرق شود نه آنکه تو متلاطم شوی
Re:
hmmmmmm.....
khob man iin matne bala ro nakhondam
chon kheili toolanie va vaghean nazare tak take oon aghayon ham vasam mohem nist!
man mesle kheili az zan haye dige ba iin asle chand hamsari mokhalefam
vaghean nemidunam az kojashon dar avordan ke mitunan ta 4 zan begiran
dar hali ke tooye ghoran kheili sareeh o vazeh tooye sooreye "nesa" , toye ye aye gofte ke "zan begirid yeki ya 2ta ya 3ta ya 4 ta, ama age midunin ke nemitunin beyneshon edalat ro ra'ayat konin pas faghat yeki"
iin aye ham bad az ayeyi oomade ke raje be dokhtarane yateem hast....
toye hamoon soore ye ayeye dige khoda mige ke " shoma agar ham deleton bekhad nemitunin edalat ro beyne iin chandta zan ra'ayat konin"
khob halaaaaa...iiiiiiiii ke goftiii yaniii che?!
yani inke adame aghel....to ke nemituni begiriiiii...NAGIR!!! babam jan nagiiiiiiiiiir...chon nemituni adel bashi! hatta agar delet bekhad!!
vazeh tar az iin akhe????
hala harfe man faghat ba aghayone irani nistaaaaaaaa....harfam ba hameye mosalmonas ke chand hamsari ro ghabool daran...ham zan o ham mard
vaghti ghor'an inghad sareeeh gofte ke nakonin...chera alaki alaki vase khodeton hadis o chemidunam az injor chiza misazin ke sabet konin iin kar doroste??
age hazrate mohammad chand zan dasht...oon payambar booooooood!!!!
shoma payambarin??? shoma adleton mesle adle payambare akhe???
la elaha ella allah!!!!
asab nemizarin vase dokhtare mardom ke
har ghalati ke deleshon bekhad mikonan....akharesham migan eslam gofte....adamayi ham ke hich etela'ii nadaran bavareshon mishe!
aye hayi ro ke oon bala goftam ayeye 3 va 129 sooreye nesa hastan
khob man iin matne bala ro nakhondam
chon kheili toolanie va vaghean nazare tak take oon aghayon ham vasam mohem nist!
man mesle kheili az zan haye dige ba iin asle chand hamsari mokhalefam
vaghean nemidunam az kojashon dar avordan ke mitunan ta 4 zan begiran
dar hali ke tooye ghoran kheili sareeh o vazeh tooye sooreye "nesa" , toye ye aye gofte ke "zan begirid yeki ya 2ta ya 3ta ya 4 ta, ama age midunin ke nemitunin beyneshon edalat ro ra'ayat konin pas faghat yeki"
iin aye ham bad az ayeyi oomade ke raje be dokhtarane yateem hast....
toye hamoon soore ye ayeye dige khoda mige ke " shoma agar ham deleton bekhad nemitunin edalat ro beyne iin chandta zan ra'ayat konin"
khob halaaaaa...iiiiiiiii ke goftiii yaniii che?!
yani inke adame aghel....to ke nemituni begiriiiii...NAGIR!!! babam jan nagiiiiiiiiiir...chon nemituni adel bashi! hatta agar delet bekhad!!
vazeh tar az iin akhe????
hala harfe man faghat ba aghayone irani nistaaaaaaaa....harfam ba hameye mosalmonas ke chand hamsari ro ghabool daran...ham zan o ham mard
vaghti ghor'an inghad sareeeh gofte ke nakonin...chera alaki alaki vase khodeton hadis o chemidunam az injor chiza misazin ke sabet konin iin kar doroste??
age hazrate mohammad chand zan dasht...oon payambar booooooood!!!!
shoma payambarin??? shoma adleton mesle adle payambare akhe???
la elaha ella allah!!!!
asab nemizarin vase dokhtare mardom ke
har ghalati ke deleshon bekhad mikonan....akharesham migan eslam gofte....adamayi ham ke hich etela'ii nadaran bavareshon mishe!
aye hayi ro ke oon bala goftam ayeye 3 va 129 sooreye nesa hastan
ای خدا، ای فلک، ای طبیعت، شام تاریک ما را سحر کن...
Re:
در قرآن فقط عدالت رو نگفته، علاوه بر اون شرایطی رو هم آورده که طبق اون شرایط اگه بخوان همسر چندم داشته باشن.
اینو یه روحانی که کارشناس برنامه "هزار راه نرفته" بود گفت: در صورتی می تونن ازدواج دوم داشته باشن که مثلا یه دختر یتیمی هست که هیچ کسی رو نداره و این آقا می خواد سرپرستی ایشون رو قبول کنه و می دونه که ممکنه به گناه بیفته اون وقت می تونه با اون خانوم بی سرپرست ازدواج کنه.
که در جامعه امروز شکر خدا ما سازمان بهزیستی رو داریم که کار آقایون نوع دوست رو راحت کرده و هیچ آدم بی سرپرست یتیمی وجود نداره که بخوان فقط به خاطر رضای خدا سرپرتیشو قبول کنن پس کلاً این قانون باید از قانون ایران برداشته بشه.
به نظر من حتی قانون هایی از قبیل ازدواج موقت که الان داره جامعه رو به فساد می کشه هم باید نقض بشه.
ولی نمی دونم چرا کسی هیچ اعتراضی در مورد این قانون ها نمی کنه
اینو یه روحانی که کارشناس برنامه "هزار راه نرفته" بود گفت: در صورتی می تونن ازدواج دوم داشته باشن که مثلا یه دختر یتیمی هست که هیچ کسی رو نداره و این آقا می خواد سرپرستی ایشون رو قبول کنه و می دونه که ممکنه به گناه بیفته اون وقت می تونه با اون خانوم بی سرپرست ازدواج کنه.
که در جامعه امروز شکر خدا ما سازمان بهزیستی رو داریم که کار آقایون نوع دوست رو راحت کرده و هیچ آدم بی سرپرست یتیمی وجود نداره که بخوان فقط به خاطر رضای خدا سرپرتیشو قبول کنن پس کلاً این قانون باید از قانون ایران برداشته بشه.
به نظر من حتی قانون هایی از قبیل ازدواج موقت که الان داره جامعه رو به فساد می کشه هم باید نقض بشه.
ولی نمی دونم چرا کسی هیچ اعتراضی در مورد این قانون ها نمی کنه
°°°°°°°°°|/
°°°°°°°°°|_/
°°°°°°°°°|__/°
°°°°°°°°°|___/°
°°° ____|___________
~~~\_SOMAYEH___//~~~
´¨¯¨`*•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.
°°°°°°°°°|_/
°°°°°°°°°|__/°
°°°°°°°°°|___/°
°°° ____|___________
~~~\_SOMAYEH___//~~~
´¨¯¨`*•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.
Re:
doroste
manam goftam ke iin aye ha bad az ayaati raje be yateeman hast
ezdevaje movaghat ham ta onjayi ke man midunam
faghat ye aye hast toye ghoran ke oon ro be ezdevaje movaghat rabt dadan
migardam peyda mikonam....
va ino midunam ke hazrate mohammad ejazeye ezdevaje movaghat ro dade bodan be ashkhasi ke dar jang bodan va door az khonevadashon
bad az oon mamnoo kardan
ahle tasanon kamelan mamnoo shod
ama shi'ayan hamchenan ezdevaje movaghat dashtand
albate lazem be zekre ke tazegia arabestane saudi ezdevaje movaghat mod shode va mard ha ejazeye iin kar ro darand
man ke ba joftesh mokhalefam (chand hamsari va ezdevaje movaghat)
shayad oon dor o zamoon rahe hali vase moshkelat bode bashe
ama alan mosallaman rahe hal haye behtari hast
manam goftam ke iin aye ha bad az ayaati raje be yateeman hast
ezdevaje movaghat ham ta onjayi ke man midunam
faghat ye aye hast toye ghoran ke oon ro be ezdevaje movaghat rabt dadan
migardam peyda mikonam....
va ino midunam ke hazrate mohammad ejazeye ezdevaje movaghat ro dade bodan be ashkhasi ke dar jang bodan va door az khonevadashon
bad az oon mamnoo kardan
ahle tasanon kamelan mamnoo shod
ama shi'ayan hamchenan ezdevaje movaghat dashtand
albate lazem be zekre ke tazegia arabestane saudi ezdevaje movaghat mod shode va mard ha ejazeye iin kar ro darand
man ke ba joftesh mokhalefam (chand hamsari va ezdevaje movaghat)
shayad oon dor o zamoon rahe hali vase moshkelat bode bashe
ama alan mosallaman rahe hal haye behtari hast
ای خدا، ای فلک، ای طبیعت، شام تاریک ما را سحر کن...
Re:
dar morede inke kasi eteraz nemikone bayad begam ke....
fekr nakonam kasi eteraz nakone
kheili az ghavanine iran hast ke hame mokhalefan bahash ama ya jor'atesho nadaran ke be soorate alani eteraz konan
ya inke eteraz mikonan o kasi sedashono nemishnave
ya be ebarati dige..sedashono khafe mikonan
badesham kheilia hastan ke nemidunan ke iin kara eshtebahe
mote'assefane inghad ke goftan islam gofte islam gofte, mardom bedoone inke tahghighi konan
ya motale'aati dashte bashan ghabool mikonan
fekr nakonam kasi eteraz nakone
kheili az ghavanine iran hast ke hame mokhalefan bahash ama ya jor'atesho nadaran ke be soorate alani eteraz konan
ya inke eteraz mikonan o kasi sedashono nemishnave
ya be ebarati dige..sedashono khafe mikonan
badesham kheilia hastan ke nemidunan ke iin kara eshtebahe
mote'assefane inghad ke goftan islam gofte islam gofte, mardom bedoone inke tahghighi konan
ya motale'aati dashte bashan ghabool mikonan
ای خدا، ای فلک، ای طبیعت، شام تاریک ما را سحر کن...
Re:
نه دیگه درست حسابی اعتراض نمیشه
مثلا برای اینکه خانوم ها بتونن برن استدیوم و فوتبال ببینن ندیدید چه اعتراضی شد؟ کلی آدم جمع شده بودن جلو استودیوم و تا اجازه نگرفتن اونجا رو ترک نکردن. همچین اعتراضی اونم جلو مجلس توسط خانوم ها چرا که نشه. حتی اگه به نتیجه هم نرسه حداقلش اینه که خیلیا رو از خواب بیدار می کنه.
به قول ابرار خیلیا خبر ندارن این حقی که توسط قانون ایران و حرف مجتهدها به این مرها داده میشه اصلا حقشون نیست. حتی با وجود دنیای امروز و رشد علم خیلی از این قوانینی که توی اسلام هست نقض میشه که این وظیفه مجتهدهاست. پس این مجتهدها چیکار دارن میکنن. فقط بلدن بگن خانوم ها نباید برن سر کار، نباید فلان مانتو بپوشن فلان شلوار یا کفشو بپوشن. این وظیفه شون نیست. مثلا مثل قضیه تحریم توتون و تنباکو که بنا بر اوضاع جامعه حرام اعلام شد اینا هم می تونن وقتی جامعه سر همین قوانین داره به فساد کشیده میشه و بنیاد خانواده داره از بین میره همون طور که می بینیم آمار طلاق و دختران فراری و اعتیاد جوانان به دلیل تزلزل بنیاد خانواده رفته بالا همه به دلیل همین قوانینه این جور قانون ها رو هم از قانون کشور ایران و هم از اسلام نقض کنن. حرام اعلام کنن.
دیگه هیچ مردی وقتی میره سر عیاشی زن دوم می گیره نمیگه خلاف شرع نکردم
خوبه من برم مجتهد بشما
مثلا برای اینکه خانوم ها بتونن برن استدیوم و فوتبال ببینن ندیدید چه اعتراضی شد؟ کلی آدم جمع شده بودن جلو استودیوم و تا اجازه نگرفتن اونجا رو ترک نکردن. همچین اعتراضی اونم جلو مجلس توسط خانوم ها چرا که نشه. حتی اگه به نتیجه هم نرسه حداقلش اینه که خیلیا رو از خواب بیدار می کنه.
به قول ابرار خیلیا خبر ندارن این حقی که توسط قانون ایران و حرف مجتهدها به این مرها داده میشه اصلا حقشون نیست. حتی با وجود دنیای امروز و رشد علم خیلی از این قوانینی که توی اسلام هست نقض میشه که این وظیفه مجتهدهاست. پس این مجتهدها چیکار دارن میکنن. فقط بلدن بگن خانوم ها نباید برن سر کار، نباید فلان مانتو بپوشن فلان شلوار یا کفشو بپوشن. این وظیفه شون نیست. مثلا مثل قضیه تحریم توتون و تنباکو که بنا بر اوضاع جامعه حرام اعلام شد اینا هم می تونن وقتی جامعه سر همین قوانین داره به فساد کشیده میشه و بنیاد خانواده داره از بین میره همون طور که می بینیم آمار طلاق و دختران فراری و اعتیاد جوانان به دلیل تزلزل بنیاد خانواده رفته بالا همه به دلیل همین قوانینه این جور قانون ها رو هم از قانون کشور ایران و هم از اسلام نقض کنن. حرام اعلام کنن.
دیگه هیچ مردی وقتی میره سر عیاشی زن دوم می گیره نمیگه خلاف شرع نکردم
خوبه من برم مجتهد بشما
°°°°°°°°°|/
°°°°°°°°°|_/
°°°°°°°°°|__/°
°°°°°°°°°|___/°
°°° ____|___________
~~~\_SOMAYEH___//~~~
´¨¯¨`*•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.
°°°°°°°°°|_/
°°°°°°°°°|__/°
°°°°°°°°°|___/°
°°° ____|___________
~~~\_SOMAYEH___//~~~
´¨¯¨`*•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.
Re:
شما یه مثال بزن که من که مجتهدم در موردش فکر کنم !TNZ نوشته شده: با وجود دنیای امروز و رشد علم خیلی از این قوانینی که توی اسلام هست نقض میشه که این وظیفه مجتهدهاست.
معرفت از درخت آموز که سایه از سر هیزم شکن هم بر نمی دارد
Re:
وقتی سوال می شد که چرا فقط آقایون می تونن ازدواج مجدد داشته باشن ولی خانم ها نمی تونن. جواب داده می شد چون اون وقت معلوم نمی شه بچه مال کیه. ولی الان با آزمایش DNA کاملا مشخص میشه که بچه از کیه (پدر و مادرش) [ کتاب مطهری: که اگه یادت باشه بهت گفتم برو حقوق زن مطهری رو بخون گفتی نمی خونم ]
البته منظور من خدای نکرده از گفتن این مطلب این نیست که به خانوم ها هم اجازه ازدواج مجد داده بشه، میگم از مردها هم این مجوز گرفته بشه
البته منظور من خدای نکرده از گفتن این مطلب این نیست که به خانوم ها هم اجازه ازدواج مجد داده بشه، میگم از مردها هم این مجوز گرفته بشه
°°°°°°°°°|/
°°°°°°°°°|_/
°°°°°°°°°|__/°
°°°°°°°°°|___/°
°°° ____|___________
~~~\_SOMAYEH___//~~~
´¨¯¨`*•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.
°°°°°°°°°|_/
°°°°°°°°°|__/°
°°°°°°°°°|___/°
°°° ____|___________
~~~\_SOMAYEH___//~~~
´¨¯¨`*•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.
Re:
نظر من هم مثل بقیه معلومه
کلاً 5-6 سالی هست که میشه گفت قانون به درد بخوری توی مجلس تصویب نشده ، اینم مثل ( و البته مسخره تر از) بقیه ، ولی با نظرات شخصی شما موافقتی ندارم
کلاً 5-6 سالی هست که میشه گفت قانون به درد بخوری توی مجلس تصویب نشده ، اینم مثل ( و البته مسخره تر از) بقیه ، ولی با نظرات شخصی شما موافقتی ندارم
معرفت از درخت آموز که سایه از سر هیزم شکن هم بر نمی دارد
Re:
چه مجلس تصویب کنه چه نکنه مردا کار خودشونو می کنن پس چه بهتر که قبلتُ باشه.بعدم اصلا فلسفه صیغه که مجلس تصویب کرد به درد خودش می خوره .دیگه ازدواج موقت شده واسه پسرای سن کم که اصلا نمی دونن زندگی یعنی چی .من متاسفم که همه مسائل با هم قاطی میشه،روز به روز به جای اینکه بهتر بشه بدتر میشه.مجلس اومد تصویب کرد که پسرای و دخترایی که با هم در ارتباط هستن برای اینکه گناه نشه بیان صیغه محرمیت بخونن تا خیر سرشون گناه نشه ولی ....یکی نیست به این آقا بگه آخه دختری که با این پسر دوسته با اجازه پدر می تونه صیغه و ازدواج داشته باشه! در غیر اینصورت صیغه باطل هستش.پس در نتیجه اینی که مجلس تصویب کرده واسه پسرای سن کم هجده سال با یه زنه بیوه که سن مادرشو داره جور در میاد که قربونش برم توی جامعه بسیار شیوع پیدا کرده.واقعا تاسف داره
به نور نگاه کن،سایه ها پشت سرت خواهند بود
Re:
با کدوم نظر شخصی من مخالفی؟hadi نوشته شده:نظر من هم مثل بقیه معلومه
کلاً 5-6 سالی هست که میشه گفت قانون به درد بخوری توی مجلس تصویب نشده ، اینم مثل ( و البته مسخره تر از) بقیه ، ولی با نظرات شخصی شما موافقتی ندارم
علت مخالفتت چیه؟
°°°°°°°°°|/
°°°°°°°°°|_/
°°°°°°°°°|__/°
°°°°°°°°°|___/°
°°° ____|___________
~~~\_SOMAYEH___//~~~
´¨¯¨`*•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.
°°°°°°°°°|_/
°°°°°°°°°|__/°
°°°°°°°°°|___/°
°°° ____|___________
~~~\_SOMAYEH___//~~~
´¨¯¨`*•~-.¸,.-~*´¨¯¨`*•~-.¸,.
چه کسی حاضر است؟
کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان